top of page
Subliem Passend Onderwijs OV4 Type 9

ONZE VISIE

Onze leerlingen zijn buitengewoon.
Onze leerlingen hebben een label (type 9) dat hen naar onze school brengt.
Wij kijken echter voorbij dat label maar houden er wel maximaal rekening mee (OV4).
Dat moet onze leerlingen de zorg geven om boven zichzelf uit te stijgen en de beste versie van zichzelf te worden.
We moedigen de kapiteins aan om het roer van hun eigen leven in handen te nemen.

In onze school kiezen we ervoor om proactief te anticiperen op de diversiteit en de kansen die de verscheidenheid met zich meebrengt. We zoeken naar een balans tussen “zorgen voor”

wat van nature in onze aard zit en “de weg naar inclusie” in de brede maatschappij.

We bieden aan onze leerlingen en leraars verschillende kapstokken aan die moeten zorgen dat de bovenstaande balans kan blijven bestaan. We weten dat groeien soms onevenwicht in de hand werkt.
Ook daarvoor willen we een veilige thuishaven zijn en de nodige rust bieden.
We gaan dan ook als school in een maximale gezonde stretch om de beoogde groei te garanderen.
We zetten dan ook in op oefeningen op stress verlagende ademhaling en hartcoherentie.

We zetten daarnaast heel bewust in op sociaal-emotioneel leren in onze school.
In onze school willen wij dat onze leerlingen wereldburgers worden.
We zetten in op de 21ste -eeuwse vaardigheden (oa. zelfregulerend leren) én de eerder klassieke vaardigheden (oa. automatisering).

We zijn als school van de koepel Katholiek Onderwijs Vlaanderen visie gedreven. We hebben extra oog voor de leer- en leefomstandigheden van de leerlingen.
Altijd binnen onze eigen mogelijkheden. We zijn met andere woorden voortdurend zoekend naar de juiste verhoudingen en balans van ons onderwijs voor onze leerlingen. We gebruiken als kader voor die zoektocht de
Window of Tolerance (Siegle) en daarop verder bouwend de polyvagaaltheorie (Porges).

 

We streven naar zo gelijk mogelijke onderwijskansen voor iedereen.

De middelen die wij als school genereren worden zeer bewust onderbouwd ingezet in het onderwijzen én in het begeleiden van de leerlingen.
Dikwijls is het een afweging van alweer heel wat verschillende factoren en worden de grenzen van de ingebouwde beperkingen afgetast.

We zijn er ons van bewust dat er uit elke situatie geleerd kan worden, maar we weten dat de weefsels in en rondom onze school, in en rondom onze maatschappij, oneindig verschillen. Er is voor ons één element dat overal en altijd terugkomt.
We zoeken altijd naar ‘verbinding’.

“De PaSS is een warm nest waar veiligheid en basisrust centraal staan.
Een plaats waar ieder van ons, zowel leerling als leraar, zijn plekje vindt.
Een veilige haven waar stormen en stranden kan, … “

Subliem Passend Onderwijs OV4 Type 9

Onze leraars zijn buitengewoon. We werken er voortdurend aan om onze leerlingen helemaal mee te krijgen met de doelen van het gewone onderwijs. De leraar speelt daarin een cruciale rol. De leraar is als het ware een kompas voor de leerling. Op lange termijn is het de bedoeling dat onze leerlingen in het reguliere onderwijs en zeker op de reguliere arbeidsmarkt een eigen plek vinden. In die opbouw naar de overgang spelen de leraars en bij uitbreiding iedereen die deel uitmaakt van de school en haar bestuur een cruciale rol.

We faciliteren en moedigen de dialoog in onze school heel bewust aan en werken met de kansen en de sterktes die deze gesprekken met zich meebrengen. Het is voor ons een evidente keuze om naast de doorlopende dialoog ook blijvend in te zetten op professionalisering en coaching van alle leden van onze professionele leergemeenschap. We doen dit gericht en maken daar ook structureel tijd en middelen voor vrij.

We hebben oog voor het welzijn van onze leraars. Voor ons hoeft het geen contradictie te zijn wanneer we zeggen dat we de persoonlijke groei van de leraar belangrijk vinden maar dat we toch ook heel wat ethisch en persoonsgebonden engagement eisen.

Naast passie en bevlogenheid die wij duidelijk vragen en zoeken, zetten we in op verbondenheid tussen en met de leraars. Het verhogen van de competentie doen we in de vorm van professionalisering en coaching. Daar maken wij duidelijke afspraken over. We investeren in zelfregulerend leren voor leerlingen. De leraars moeten hier zelf steeds meer meesterschap over krijgen. We komen regelmatig terug op de theorie van de leerkuil, omdat leren niet altijd heel leuk en vanzelfsprekend is, proberen we als leraar daar ook steeds bewust van te blijven.

We vertrouwen erop dat onze leraars voldoende intrinsiek gemotiveerd zijn om hun rol te spelen in de ontwikkeling van elke leerling. Onze leraars weten dat ze een bijdrage leveren aan de maatschappij en proberen de leerlingen tegemoet te komen en verder te trekken dan ze zelf voor mogelijk houden.

“… maar waar we vooral op zoek gaan naar een bevaarbare koers.
Samen met alle passagiers aan boord, een mooie reis tegemoet.”

Subliem Passend Onderwijs OV4 Type 9

Ons team is buitengewoon. We volgen de eindtermen, leerplandoelen en minimumdoelen. In de eerste plaats om onze leerlingen maximaal te bedienen maar wel met het oog op een inclusieve samenvloeiing met onze reguliere zusterschool in de derde graad van het secundair onderwijs. Ons team zoekt nadrukkelijk de context rond de leerling op. We willen een samenwerkend netwerk vormen dat een draagvlak creëert om de groei van de leerling te bewerkstelligen.

De eerste vraag die wij onszelf altijd stellen is: “Wordt de leerling er beter van?”

 

In onze school kiezen we ervoor om te vertrekken vanuit onze eigen krachten. Niet vanuit een deficit. Wij zijn een professionele leergemeenschap waar voortdurend gezocht wordt naar de juiste verhouding om in de eerste plaats de leerling maximaal te laten excelleren, schitteren en groeien. We doen dit op een eigengereide maar op een evidence informed manier en vanuit het kader handelingsgericht werken (Noelle K. Pameijer, Sonja de Lange en Tanja van Beukering).

 

Wij zoeken zeer bewust nuance die voor diepgang zorgt, waarachtigheid die vervlochten zit in onze visie en een leergierige open blik naar de toekomst. Wij vermijden polarisatie en laten ons nauwelijks meeslepen op golven van tendensen. We weten immers dat we vanuit een intrinsieke motivatie het beste van onszelf geven. We willen aan ons eigen handelen werken.

We maken binnen onze school beleid dat gestoeld is op data, onderzoek en intuïtieve kennis. Wij gebruiken methodes als hulpmiddel om te komen tot ons doel, om leerlingen tot een bepaald punt te brengen. We nemen voortdurend het proces onder de loep. We stimuleren de verwerking van leerstof op een gedifferentieerde manier. We geven ruimschoots de kans aan de leraar om vanuit zijn/haar eigenheid alle beschikbare middelen te vertimmeren om zo de meest efficiënte en effectieve leerwegen voor de leerlingen uit te bouwen binnen onze leerplannen.

We maken binnen het (beleids-) team de doorlopende oefening om onze organisatie bij de tijd op te bouwen, zonder zomaar op elke innovatie te springen. Doordacht organiseren is voor de buitenwereld misschien niet altijd zichtbaar maar wel noodzakelijk om onze organisatie beheersbaar te houden en ‘toekomstbestendig’ af te leveren aan de volgende generatie. Wij nemen de context, ouders en hulpverleners, mee in onze werking. Samen sta je immers sterker en in dialoog bereik je een meer gefundeerde en gedragen werking. Maar het is in de eerste plaats de professionele leraar die de leerling centraal zal blijven zetten. We kunnen maar doen wat we kunnen doen met de geven middelen en verantwoordelijkheden.

 

Deze taak neemt quasi iedereen zeer serieus in onze scholengemeenschap. Van bestuurder (Schoolbestuur Sint-Paulus) over directeur tot leraar staan we sterk in onze schoenen in een lerende (Mag het?) professionele gemeenschap.

“Op zoek naar onszelf en de persoon die we willen worden.
Onszelf durven overstijgen, durven graag zien.”

Subliem Passend Onderwijs OV4 Type 9

            De PASS Hoegaarden maakt deel uit van Schoolbestuur Sint-Paulus VZW.                                                                                              Versie: 29 maart 2025

Subliem Passend Onderwijs OV4 Type 9
bottom of page